Ana içeriğe atla

SPORTİF HAREKETİN GELİŞMESİ

        Sportif hareketlerin gelişmesi demek bir psikomotor davranışın gelişmesi demektir ve antrenmanın yinelenme ilkesine dayanır ve sinir sisteminin en önemli görevlerinden birisidir. Sporda, performans yükseltmek için psikolojik yöntemleri zorunlu kılan neden sporun çok gelişmiş ve çok mükemmelleşmiş ve çok karmaşık bir hareket bütününün olmasıdır. Ayrıca bir spor hareketinin öğrenilmesi ve geliştirilmesi de öğrenme kurallarına göre olmaktadır. bilindiği üzere hareket ne kadar karışık olursa olsun , daima bir kas lifinin bir uyarıya tepki olarak kasılması ile başlar. Bu uyarılar, dışarıdan gelebildikleri gibi, bizim istemli olarak bir hareketi yapmak istememizde bir uyarıdır. 
        Öğrendiğimiz her yeni hareket için sinir sisteminde yeni bir iletim ağı oluşur ve bu yeni iletim ağı bellekte bir şema şeklinde saklanır. Yeni bir hareketin öğrenimi, koşullu reflekslere dayanır ve hareketin mükemmelleşmesi ise beyin ve merkezi sinir sisteminin iki süreci ile oluşur. bunlar İRRADRASYON-KONSANTRASYON ve UYARI-İNHİBİSYON dur.



İrradrasyon- Konsantrasyon:

         Bir beyin merkezi hücrelerine gelen bir uyarının komşu hücrelere yayılma özelliği vardır. Bu özelliğe ''İrradrasyon'' denir. Beyin hücrelerinin bu özelliği, genellikle sporda yüksek teknik gerektiren hareketlerde son derece önemlidir. Çünkü ; bir uyarının komşu hücrelre yayılması, yapılması gereken hareketlere katılmayan kasların da harekete katılmasına sebep olur ve hareketin eşgüdümü ve mükemmeliği bozulur. Ayrıca harekete gerekenden fazla kas katıldığı için sporcu daha çabuk yorulur. Sık tekrarlanan antrenmanlar ile komşu hücrelere yayılan uyarılar azalarak zamanla kaybolur. Çünkü komşu hücrelerin zamanla bu uyarılara karşı duyarlılıkları kaybolur. Bunun sonucunda ise hareketi yapmak için yanlızca hareketi yapan kasların uyarılması ve etkinlinliğe geçmesidir. Bu sürece ''Konsantrasyon'' denir.



İnhibisyon: 

        Uyarı süreçlerini engelleyen, uyarı süreçlerine ket vuran süreçtir. İnhibisyon süreçleri, organızmaya, uyarıyı denetleme, bir uyarıyı diğer uyarılardan ayırdetme olanağı verirken, bu uyarı ve inhibisyon süreçlerinin birbirlerini izleyerek kesintisiz sürüp gitmesi ve irradyasyon-konsantrasyon süreçlerine olanak vermesi, bireye, merkezi sinir sistemini denetleme ve dolayısı ile çevresine daha iyi ve amaca uygun uyum göstermesini sağlar. Ayrıca inhibisyon süreçleri sinir sistemi hücrelerinin dinlenmesine de olanak verir. İrradyasyon-konsantrasyon ve uyarı- inhibisyon süreçleri, antrenmanların dayandığı, antrenman etkisinin ne şekilde olduğunu açıklayan süreçlerdir. Dinamik motorik stereotipler, yani hareketlerin kalıplaşması bu süreçler ile gerçekleşir. Özellikle iç kaynaklı uyarılar zihinsel antrenman olgusunun etki mekanizmasını da açıklamaktadır.





        

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

FUTBOLDA TEMEL TEKNİKLER - 1

Futbolda teknikler iki başlık altında incelenebilir: A-Topsuz Yapılan Teknikler B-Topla beraber yapılan Teknikler TOPLA YAPILAN TEKNİKLER Topa vuruş Teknikleri Top Kontrol Teknikleri Dripling Teknikleri Aldatma Teknikleri Markaj Teknikleri Taç Atış Teknikleri Kaleci Teknikleri TOPSUZ YAPILAN TEKNİKLER Koşma Sıçrama Vücutla Sıkıştırma Yön Değiştirme            A- Topsuz Olarak Yapılan Teknikler:             Koşma:          Futbol oyununda koşma diğer yapılan hareketler içinde en önemlisidir. Oyuncu topla ya da topsuz olarak koşabilir. Eğer topla beraber mesafe katediyorsa buna dripling adı verilir. Topsuz olarak katedilen bir mesafe varsa adı topsuz koşudur. Oyuncuların koşarken ayaklarının yere sağlam basması gerektiği sözü futbol çevresinde sıkça söylenen bir sözdür. Futbolcular oyun alanında vücut ağırlıklarını her iki ayağ...

6-7-8 Yaş Futbola Özgü Temel Hareket Eğitimi

  TEMEL FUTBOL HAREKET EĞİTİMİ 1. Amaç 2. Kapsam 3. Anahtar Faktörler 4. Bölümler 5. Antrenman Planlaması 6. Yaş Gelişim Özellikleri 7. Hareket Eğitiminde Beceri Temaları 1.  AMAÇ:   Futbol eğitim çalışmalar öncesi temel hareket temaları baz alınarak tasarlanan bu eğitim, çocukların  kazanacağı faydaları başarılı bir şekilde futbola aktarmaları amaçlanmaktadır. 2. KAPSAM:   6-7-8 Yaş gurubunu kapsamaktadır. 3. ANAHTAR FAKTÖRLER:   Çalışmalar 7 ana faktör üzerinde yapılmaktadır. İçerisinde coşku barındıran, çocukların ilgisini çekebilecek düzeyde çalışmalar, Canlandırması kolay egzersizler, Çalışma öncesi ön bilgi ve çalışma sonrası geri bildirim alınması, ''Eğlenmeden Öğrenilmez'' felsefesine göre yaratıcılığın ön planda tutlması, Basit ve anlaşılır olma, Her çalışmanın farklı şekilde kurgulanması, Bulması ve Kullanılması kolay eğitim materyallerinin kullanılması.   4. BÖLÜMLER:      Temel hareket eğitim...

FABRİKAFUTBOL (U12) YILLIK ANTRENMAN PLANI VE ANTRENMAN PRENSİPLERİ