TEMEL FUTBOL HAREKET EĞİTİMİ
1. Amaç
2. Kapsam
3. Anahtar Faktörler
4. Bölümler
5. Antrenman Planlaması
6. Yaş Gelişim Özellikleri
7. Hareket Eğitiminde Beceri Temaları
1. AMAÇ:
Futbol eğitim çalışmalar öncesi temel hareket temaları baz alınarak tasarlanan bu eğitim, çocukların kazanacağı faydaları başarılı bir şekilde futbola aktarmaları amaçlanmaktadır.
2. KAPSAM:
6-7-8 Yaş gurubunu kapsamaktadır.
3. ANAHTAR FAKTÖRLER:
Çalışmalar 7 ana faktör üzerinde yapılmaktadır.
ISINMA:
Ana bölümde uygulanacak çalışmalara fiziksel ve psikolojik olarak çocuğu hazırlamak (10 Dk.)
ANA BÖLÜM:
Tüm antrenman süresinin en uzun bölümünü kapsar. Özellikle çocuklarda hareketin doğru öğrenilmesi, doğru tekniğin gösterilmesi ve hareketin bol tekrar yapılması ile sağlanır. Ana bölümde koordinasyon (topla, topsuz birleşik hareketler ) çalışmaları, temel teknik çalışmaları ve birleştirilmiş temel teknik çalışmalar basitten karmaşığa öğretim metodu ile ele alınır. (20 Dk.)
OYUN BÖLÜMÜ:
Antrenmanda anlatılmak istenen konu işlendikten sonra mümkün olduğu kadar çalışmada işlenen konu ile ilgili oyun bölümü uygulanır ve bu şekilde ana bölümde yapılan çalışmalar pekiştirilmiş olur. Oyun bölümünün son 5-10 dakikasında serbest oyun uygulaması yapılır. (5 Dk.)
SOĞUMA:
Bu aşama fiziksel ve mental açıdan rahatlama aşamasıdır. Genellikle saha üzerinde ve guruplar halinde yapılan hafif koşular, kas germe egzersizleri, eğlenceli oyunlar ve yarışmalar ile olur.
6. YAŞ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ:
Bedensel Gelişim:
6 Yaş :
Bu yaş grubu, fiziksel olarak gelişmiş, motorik özellikleri kontrol altına almıştır. Koordinasyon ve dengede ilerleme kaydetmiş ve iki elini aynı anda kullanabilme yeteneğine sahiptir. Çok aktif olabilirler ancak çabuk yorulurlar. Sık sık ara vermek zorunda kalırlar.
7 Yaş :
Hareketlidirler, enerjileri çok fazladır. Oyunlarda çok hoşlanırlar. Tutma,vurma, atma, koşma, sıçrama becerileri gelişmeye başlar. Korunma ihtiyacı artmıştır. Çünkü tehlikenin farkında değildirler. Bu yüzden çok sık yaralanma yaşarlar.
8 Yaş :
7 yaş da olduğu gibi hareketlidirler, enerjileri fazladır. Koşma, sıçrama, atma, fırlatma, tutma ve vurma becerileri artmıştır. Kuralları fazla olmayan grup oyunlarından hoşlanmaya başlarlar.
Bireysel Gelişim :
6 Yaş :
Ben merkezcidirler. Konuşmayı severler ve iyi konuşurlar. Kendi başlarına denemeyi isterler. Meraklıdırlar ve sabırsızdırlar.
7 Yaş :
Sayı kavramı gelişir. Hayal ve gerçek kavramını kavrar, sezgisel düşünce ön plandadır. Bütünü kavrar ancak detaya inemez. Konsantrasyon çok kısadır, çabuk dağılır.
8 Yaş :
Öğrenmeye, konuşmaya çok heveslidirler. Sorulara cevap vermekten hoşlanırlar. Okuma ve yazma becerisi gelişmiştir. Ancak yazmaya ilgi azdır. Görerek ve yaparak öğrenirler. Bu nedenle öğüt vermek yerine rol model olmak önemlidir. Zaman kavramı ve mizah duyguları gelişmeye başlar.
Sosyal Gelişim :
6 Yaş :
Kendilerini güvende hissetme gereksinimleri çok fazladır. Erkekler erkeklerle, kızlar da kızlarla arkadaşlık kurarlar. Genelde sınıf arkadaşlarıyla oynamak isteselerde bir ya da iki arkadaş edinirler. Aktif olma isteklerinden dolayı küçük gruplar kurarlar ama gruplar sık sık değişebilir. Ben merkezci olduklarından kıskançlık patlaması da yaşanabilir. İçlerinde kin tutma gibi özellikleri olmadığından sık sık kavga etselerde küs kalmazlar hemen barışarak hiç birşey yokmuş gibi oynamaya devam ederler. Yeni oyunlar oynamaya çok meraklıdırlar. Sorumluluk alabilirler. Hayal alemleri çok zengindir. Grup oyunlarından hoşlanırlar.
7 Yaş :
Grup oyunlarını severler ancak kalabalık grup oyunlarından hoşlanmazlar. Kurallara bağlılık artmıştır. Kendi kurallarının değiştirilmesinden hoşlanmazlar. Lider olmak isterler ve lider olandan hoşlanmazlar. Kısa ömürlü arkadaşlık yaparlar ve sık sık arkadaş değiştirirler. Arkadaşlık seçiminde titiz davranırlar ve sır tutamazlar.
8 Yaş :
Okul kurallarına alışmışlardır. Arkadaş grupları kısa sürelidir. Sırdaş olmak önemlidir. Sıkça tartışırlar ve küserler ancak kısa sürelidir. Kızlar sözel erkekler ise fiziksel saldırganlığı yeğeler. Kız ve erkek gruplar oluşmaya başlar. Utanma duygusunu anlarlar ve bu duygu gelişmeye başlar. Utanırlar. Başarısızlıktan hoşlanmazlar. Yakın çevrelerini hayal kırıklığına uğratmaktan çekinirler.
Duygusal Gelişim :
6 Yaş :
Kıskançlık duyguları ön plandadır. Takım ve sınıf arkadaşlarını kıskanabilirler. Ben merkezcilik ve ön planda olma isteğinden dolayı yarışmayı severler. Beğenilmek ve onaylanmak isterler.Öfkelenirler. Hissettiklerini içlerinde gizlemezler açıkça ifade ederler.
7 Yaş :
Başkalarının duygularını anlama yetileri gelişmeye başlar ve 6 yaşın genel özelliklerini yinelerler.
8 Yaş :
Beğenilme, başarılı olma istekleri vardır. Eleştiriye son derece hassastırlar. Hata yapmaktan hoşlanmazlar.
7. HAREKET EĞİTİMİNDE BECERİ TEMALARI
a. Yer Değiştirme Hareketleri :
1. Amaç
2. Kapsam
3. Anahtar Faktörler
4. Bölümler
5. Antrenman Planlaması
6. Yaş Gelişim Özellikleri
7. Hareket Eğitiminde Beceri Temaları
1. AMAÇ:
Futbol eğitim çalışmalar öncesi temel hareket temaları baz alınarak tasarlanan bu eğitim, çocukların kazanacağı faydaları başarılı bir şekilde futbola aktarmaları amaçlanmaktadır.
2. KAPSAM:
6-7-8 Yaş gurubunu kapsamaktadır.
3. ANAHTAR FAKTÖRLER:
Çalışmalar 7 ana faktör üzerinde yapılmaktadır.
- İçerisinde coşku barındıran, çocukların ilgisini çekebilecek düzeyde çalışmalar,
- Canlandırması kolay egzersizler,
- Çalışma öncesi ön bilgi ve çalışma sonrası geri bildirim alınması,
- ''Eğlenmeden Öğrenilmez'' felsefesine göre yaratıcılığın ön planda tutlması,
- Basit ve anlaşılır olma,
- Her çalışmanın farklı şekilde kurgulanması,
- Bulması ve Kullanılması kolay eğitim materyallerinin kullanılması.
- Temel hareket eğitimi
- Koordinasyon
- Esneklik
- Teknik
- Futbola özgü eğitsel oyunlar
ISINMA:
Ana bölümde uygulanacak çalışmalara fiziksel ve psikolojik olarak çocuğu hazırlamak (10 Dk.)
ANA BÖLÜM:
Tüm antrenman süresinin en uzun bölümünü kapsar. Özellikle çocuklarda hareketin doğru öğrenilmesi, doğru tekniğin gösterilmesi ve hareketin bol tekrar yapılması ile sağlanır. Ana bölümde koordinasyon (topla, topsuz birleşik hareketler ) çalışmaları, temel teknik çalışmaları ve birleştirilmiş temel teknik çalışmalar basitten karmaşığa öğretim metodu ile ele alınır. (20 Dk.)
OYUN BÖLÜMÜ:
Antrenmanda anlatılmak istenen konu işlendikten sonra mümkün olduğu kadar çalışmada işlenen konu ile ilgili oyun bölümü uygulanır ve bu şekilde ana bölümde yapılan çalışmalar pekiştirilmiş olur. Oyun bölümünün son 5-10 dakikasında serbest oyun uygulaması yapılır. (5 Dk.)
SOĞUMA:
Bu aşama fiziksel ve mental açıdan rahatlama aşamasıdır. Genellikle saha üzerinde ve guruplar halinde yapılan hafif koşular, kas germe egzersizleri, eğlenceli oyunlar ve yarışmalar ile olur.
6. YAŞ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ:
Bedensel Gelişim:
6 Yaş :
Bu yaş grubu, fiziksel olarak gelişmiş, motorik özellikleri kontrol altına almıştır. Koordinasyon ve dengede ilerleme kaydetmiş ve iki elini aynı anda kullanabilme yeteneğine sahiptir. Çok aktif olabilirler ancak çabuk yorulurlar. Sık sık ara vermek zorunda kalırlar.
7 Yaş :
Hareketlidirler, enerjileri çok fazladır. Oyunlarda çok hoşlanırlar. Tutma,vurma, atma, koşma, sıçrama becerileri gelişmeye başlar. Korunma ihtiyacı artmıştır. Çünkü tehlikenin farkında değildirler. Bu yüzden çok sık yaralanma yaşarlar.
8 Yaş :
7 yaş da olduğu gibi hareketlidirler, enerjileri fazladır. Koşma, sıçrama, atma, fırlatma, tutma ve vurma becerileri artmıştır. Kuralları fazla olmayan grup oyunlarından hoşlanmaya başlarlar.
Bireysel Gelişim :
6 Yaş :
Ben merkezcidirler. Konuşmayı severler ve iyi konuşurlar. Kendi başlarına denemeyi isterler. Meraklıdırlar ve sabırsızdırlar.
7 Yaş :
Sayı kavramı gelişir. Hayal ve gerçek kavramını kavrar, sezgisel düşünce ön plandadır. Bütünü kavrar ancak detaya inemez. Konsantrasyon çok kısadır, çabuk dağılır.
8 Yaş :
Öğrenmeye, konuşmaya çok heveslidirler. Sorulara cevap vermekten hoşlanırlar. Okuma ve yazma becerisi gelişmiştir. Ancak yazmaya ilgi azdır. Görerek ve yaparak öğrenirler. Bu nedenle öğüt vermek yerine rol model olmak önemlidir. Zaman kavramı ve mizah duyguları gelişmeye başlar.
Sosyal Gelişim :
6 Yaş :
Kendilerini güvende hissetme gereksinimleri çok fazladır. Erkekler erkeklerle, kızlar da kızlarla arkadaşlık kurarlar. Genelde sınıf arkadaşlarıyla oynamak isteselerde bir ya da iki arkadaş edinirler. Aktif olma isteklerinden dolayı küçük gruplar kurarlar ama gruplar sık sık değişebilir. Ben merkezci olduklarından kıskançlık patlaması da yaşanabilir. İçlerinde kin tutma gibi özellikleri olmadığından sık sık kavga etselerde küs kalmazlar hemen barışarak hiç birşey yokmuş gibi oynamaya devam ederler. Yeni oyunlar oynamaya çok meraklıdırlar. Sorumluluk alabilirler. Hayal alemleri çok zengindir. Grup oyunlarından hoşlanırlar.
7 Yaş :
Grup oyunlarını severler ancak kalabalık grup oyunlarından hoşlanmazlar. Kurallara bağlılık artmıştır. Kendi kurallarının değiştirilmesinden hoşlanmazlar. Lider olmak isterler ve lider olandan hoşlanmazlar. Kısa ömürlü arkadaşlık yaparlar ve sık sık arkadaş değiştirirler. Arkadaşlık seçiminde titiz davranırlar ve sır tutamazlar.
8 Yaş :
Okul kurallarına alışmışlardır. Arkadaş grupları kısa sürelidir. Sırdaş olmak önemlidir. Sıkça tartışırlar ve küserler ancak kısa sürelidir. Kızlar sözel erkekler ise fiziksel saldırganlığı yeğeler. Kız ve erkek gruplar oluşmaya başlar. Utanma duygusunu anlarlar ve bu duygu gelişmeye başlar. Utanırlar. Başarısızlıktan hoşlanmazlar. Yakın çevrelerini hayal kırıklığına uğratmaktan çekinirler.
Duygusal Gelişim :
6 Yaş :
Kıskançlık duyguları ön plandadır. Takım ve sınıf arkadaşlarını kıskanabilirler. Ben merkezcilik ve ön planda olma isteğinden dolayı yarışmayı severler. Beğenilmek ve onaylanmak isterler.Öfkelenirler. Hissettiklerini içlerinde gizlemezler açıkça ifade ederler.
7 Yaş :
Başkalarının duygularını anlama yetileri gelişmeye başlar ve 6 yaşın genel özelliklerini yinelerler.
8 Yaş :
Beğenilme, başarılı olma istekleri vardır. Eleştiriye son derece hassastırlar. Hata yapmaktan hoşlanmazlar.
7. HAREKET EĞİTİMİNDE BECERİ TEMALARI
a. Yer Değiştirme Hareketleri :
- Yürüme
- Koşma
- Atlama
- Sekme
- Galop
- Yana kayma - hoplama
- Takip etme
- Kaçma- kovalama
b. Dengeleme Hareketleri:
- Dönme
- Bükülme
- Yuvarlanma
- Denge
- Ağırlık transferi
- Sıçrama ve konma
- Germe
- Kıvrılma
c. Nesne Kontrollü Hareketler:
- Fırlatma
- Yakalama
- Vurma
- Topa havada vurma
Yorumlar
Yorum Gönder