Ana içeriğe atla

Oyunlarla Futbol

 "Çocuklara zor kullanmayacaksın. Eğitimin onlar için bir oyun olmasını sağlayacaksın. Böylece onların yaradılıştan neye elverişli olduklarını daha iyi anlarsın"
                                                              "Platon"
  Futbol uygulamalarında; geliştirilmesi istenen özelliklere bağlı olarak çok sayıda alıştırmayı kullanma olanağı bulunmaktadır. Bu açıdan da antrenman uygulamasında önemli sorunlardan birisi amaca yönelik olarak uygun alıştırmaların seçilmesi ve yönlendirilmesidir. Özellikle çocuk ve gençlerde yapılan çalışmalarda alıştırmaların yaşa ve düzeye uygun olarak seçilmesi ve çeşitlilik içerisinde sunulması çocuk ve gençlerin fizyolojik ve psikolojik özelliklerinin doğru bir biçimde geliştirilmesinde çok önem kazanmaktadır.
  Bireysel ve birlikte mücadelenin hakim olduğu futbolda eğitimin oyun aracılığı ile geliştirilmesi, futbol oyununda ortaya çıkan koşulların, gerçejleştirilmesini buna bağlı olarak da çok yönlü teknik, kondisyon ve taktik gelişimin, yaratıcılığı ve kişiliğin gelişimine olumlu etkiler sağlayabilecek ve eğlenerek yaptığı spordan zevk alarak oyun ve karşılaşma ortamı sağlamaktadır. Ayrıca fiziksel yüklenme altında teknik ve taktik uygulanaların eğlenerek hızlı bir şekilde gercekleşmesi için de ön koşullar yaratmaktadır.
  Bu yapısı ile teknik, taktik ve kondüsyon düzeyi geliştirmeye yönelik oyunlar günümüz çocuk ve genç futbolcu eğitimi anlayışında önemli bir antrenman aracı ve yöntemi olarak kullanılmaktadır.
  Sporsal Oyunların Sınıflandırılması:
  - Eğitsel Oyunlar
  - Sportif Oyunlara Hazırlayıcı Oyunlar
  - Sportif Oyunlar
  Eğitsel Oyunlar:
  Kişisel ve toplumsal davranışların eğitimi için, oyun ve mücadele şekilleri içerisinde ilk basamağı oluşturacak  ön bir saha açılmış olmaktadır. Bu nedenle, oyunun beden eğitimi çalışmaları içindeki merkezlik özelliği, futbol oyununun "öğretim" ve " yöntem" düşünceleri içinde de ele alınmalıdır. Bireysel ve kollektif mücadelenin hakim olduğu futbolda; bitip tükenmez enerji, irade gücü ve özgür davranış ile birlikte, kendine hakim olma, yardım severlik ve arkadaşlık istenir. Aynı zamanda bu koşu ve top oyunu, gelişimi etkileyerek,çocuğun başarı ve dayanma gücünü arttırarak, günlük hareket yetersizliğinide ortadan kaldırmaktadır.
  Sportif Oyunlar:
  Sportif oyunlar, eğitsel oyunlardan geliştirilmiştir. Eğitsel oyunlardan oyun aracı, takım arkadaşı, rakip oyuncularla ilgili farklılıklar gösterirler. Bu farklılıklar ise oyun kuralları ile belirlenerek, oyunların özelliklerini oluşturur. Oyun sahası saptanır. Saptanan bu oyun sahası içinde kurallara uygun olarak bir hakem görevlendirilir. Günümüz spor ve mücadele oyunları çok yönlü hareket ve oyun düzeni karşısında daha yüksek istekleri zorunlu kılmaktadır. Bunlar özellikle hücum ve savunmadaki ortak oyuna dayanan görev ve sorumluluklardır. Her oyuncu, ortak oyun ve takımın başarısını sağlamak üzere, yeteneğini ve fedakarlığını katmalıdır.
  Alıştırma ve Antrenman Oyunları
  Alıştırma oyunlarından, takım çerçevesine giren bütün oyuncu sayısı ve bu sayıya göre ayarlanmış antrenman sahası ölçülerinde oynatılan oyunlar anlaşılır.
  Antrenman oyunlarından, geçerli müsabaka kurallarına göre müsabakaya hazırlanmaya amaçlayan ve diğer takıma karşı yapılan oyunlar anlaşılır.
  Kurallar aşamalı bir şekilde arttırılarak mükemmeleştirilir ve oyun zamanı da arttırılır. Birbirine paralel olarak yürütülen teknik ve taktik öğretim hem oyuncuların teknik beceri sınırını genişletir, hem de hareket uygulamasının kalitesini arttırır. Antremanda öğrenilen , alıştırma ve antrenman oyunları içinde yeterince kullanılma olanakları sağlanan teknik beceriler çok önemli olup, teknik hataların azaltılması amaçlanır.
  Oyun Öğretim Yöntemi:
  Oyun öğretiminin temel ilkesi, oyun içindeki ortamın karşılaşma eğitimi için kullanılmasıdır. Antrenman bütünlüğuünün ve çok yönlü gereksinimlerine bağlı olarak da oyunlarla eğitimin etkinliğide artmaktadır. Sportif oyunların öğretim yöntemi bu açıdan ağırlıklı olarak oyunla eğitime dayandırılmalıdır.
  Isınma İçin Oyunlar:
  Bu tür oyunlar, çok yönlü bir hareket çeşitliliğinden dolayı, genel cimnastik alıştırmaları yanında fizyolojik ısınmayı hızlandırıcı oyunlardır. Bu oyunların uygulanması sırasında, dinlenme arası vermeden ve çok yoğun yüklemelerin uygulanmasından kaçınılmalıdır. Bu bölümdeki oyunların uygulanmasında , yarışma niteliği çok ön plana çıkarılmamalı, oyun eğlenceli ve yakınlaştırıcı özelliği göz önüde tutulmalıdır.
  Kondisyon Geliştirme Oyunları:
  Kondisyon kavramı ile burada , dayanıklılık, sürat ve kuvvetin geliştirilmesine yönelik oyunları anlatılmaktadır. Yapılan yüklemelerin çocukların verim düzeyine uygun olarak uygulanmasıdır. Dinlenme aralarının oluşturulması özellikle önem taşımaktadır. Organizmaya etkili bir dayanıklılık uyarısı verebilmek için, yorgunluk altında çalışma yapılması gerekmektedir. Bu çalışmaların ardından gelen dinlenme araları etkili bir dayanıklılık, uyarısı verebilmek için ruhsal olarak tam dinlenmeye olanak veren, fiziksel olarak ise, tam dinlenmeye olanak vermeyen aralarda gerçekleştirilmelidir.
  Sürat geliştirme amaçlı oyunlarda ise, çocuklar farklı bir biçimde dinlendirilmelidir. Dinlenme araları, oyuncuların yüksek etkili uyaranlardan sonra dinlenebileceği uzunlukta seçilmelidir.
  Kuvvet geliştirme amaçlı oyunlarda ise, özellikle dinlenme aralarında yüklenme yapılan kas gruplarını yeni yüklenme yapılmadan önce gevşetme alıştırmaları uygulanmalıdır. Kuvvet geliştirmeye yönelik oyunlarda, özellikle yüklenmelerin, doğru bir biçimde seçilip, uygulanması göz önüne alınmalıdır.
  Teknik geliştirme oyunları aracılığı ile tekniğin geliştirilmesi, belirli bir yüklenme altında yarışma koşullarına yakın, koşullarda uygulama olanakları sağlar. Diğer yandan çocuklar bu oyunlar sayesinde futbol tekniklerinin temellerini öğrenir ya da öğrenilmiş teknikleri pekiştirir. Buna karşın unutulmaması gereken bir nokta da oyunların doğru bir teknik öğrenimi için, uygun bir yol olmadığıdır. Çünkü yeni başlayan çocuklar kolaylıkla yanlış hareketleri uygulayabilir. Buna bağlı olarak hareketi doğru olarak uygulanmasının öğretilmesi için yeniden özel bir çalışma yapılması gerekebilir. Bu açıdan seçilen oyunlar,düzeye uygun olarak belirlenmelidir.

İlker KARABACAK
Çocuk Futbol Antrenörü


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

FUTBOLDA TEMEL TEKNİKLER - 1

Futbolda teknikler iki başlık altında incelenebilir: A-Topsuz Yapılan Teknikler B-Topla beraber yapılan Teknikler TOPLA YAPILAN TEKNİKLER Topa vuruş Teknikleri Top Kontrol Teknikleri Dripling Teknikleri Aldatma Teknikleri Markaj Teknikleri Taç Atış Teknikleri Kaleci Teknikleri TOPSUZ YAPILAN TEKNİKLER Koşma Sıçrama Vücutla Sıkıştırma Yön Değiştirme            A- Topsuz Olarak Yapılan Teknikler:             Koşma:          Futbol oyununda koşma diğer yapılan hareketler içinde en önemlisidir. Oyuncu topla ya da topsuz olarak koşabilir. Eğer topla beraber mesafe katediyorsa buna dripling adı verilir. Topsuz olarak katedilen bir mesafe varsa adı topsuz koşudur. Oyuncuların koşarken ayaklarının yere sağlam basması gerektiği sözü futbol çevresinde sıkça söylenen bir sözdür. Futbolcular oyun alanında vücut ağırlıklarını her iki ayağ...

6-7-8 Yaş Futbola Özgü Temel Hareket Eğitimi

  TEMEL FUTBOL HAREKET EĞİTİMİ 1. Amaç 2. Kapsam 3. Anahtar Faktörler 4. Bölümler 5. Antrenman Planlaması 6. Yaş Gelişim Özellikleri 7. Hareket Eğitiminde Beceri Temaları 1.  AMAÇ:   Futbol eğitim çalışmalar öncesi temel hareket temaları baz alınarak tasarlanan bu eğitim, çocukların  kazanacağı faydaları başarılı bir şekilde futbola aktarmaları amaçlanmaktadır. 2. KAPSAM:   6-7-8 Yaş gurubunu kapsamaktadır. 3. ANAHTAR FAKTÖRLER:   Çalışmalar 7 ana faktör üzerinde yapılmaktadır. İçerisinde coşku barındıran, çocukların ilgisini çekebilecek düzeyde çalışmalar, Canlandırması kolay egzersizler, Çalışma öncesi ön bilgi ve çalışma sonrası geri bildirim alınması, ''Eğlenmeden Öğrenilmez'' felsefesine göre yaratıcılığın ön planda tutlması, Basit ve anlaşılır olma, Her çalışmanın farklı şekilde kurgulanması, Bulması ve Kullanılması kolay eğitim materyallerinin kullanılması.   4. BÖLÜMLER:      Temel hareket eğitim...

FABRİKAFUTBOL (U12) YILLIK ANTRENMAN PLANI VE ANTRENMAN PRENSİPLERİ