Çocuklar büyüdükçe, vücutlarının neler yapabileceğini, daha etkin bir biçimde nasıl hareket edeceklerini ve uygun tepkileri nasıl vereceklerini daha iyi anlarlar. Bu bilinçler geliştikçe, insan hareketleri konusunda daha usta olur.
Hareket Bilinci:
Hareket bilinci,duygusal deneyimleri izlemek yorumlamak ve onlara diğru biçimde tepki vermeyi içerir. Vücut beş duyu organıyla bilgi alır. Algı, geçmiş deneyimleri kullanarak bu duygusal bilgiyi değerlendirir ve kararlar alınır, tepkiler verilir. Başka bir duygusal şekil çoğunlukla " 6 ncı His" olarak belirtilen "Kinestetik" bilinçtir. Vücudun dışında bilgi alan diğer duyuların çoğunun aksine, kinestetik duyu sistemi, iç mekanizmadan, sinirlerden, eklemlerden ve diğer iç bölgelerden bilgi alır. Bu bilgi, diğer duyularla elde edilen bilgilerle birleştirilir, hareket ve vücut duruşu şeklinde bir tepki üretir. Bu yüzden, hareket bilinci, çocuklar algısal bilinci değerlendirdikce gelişir.
Vücut Bilinci:
Vücut bilinci,vücudun kısımlarını ve birbirleriyle ilişkilerini doğru olarak tanımlamayı kapsar. Vücut bilinci aynı zamanda, vücudun kısımlarının kapasitelerini, sınırlarını ve hareketleri doğru ve etkili bir biçimde yapmayı da kapsar. Çevresel deneyimler, vücut bilincinin gelişmesine yardımcı olur. Vücut bilincinin bir uzantısı da "Yön" bilincidir. Bir çocuk sağ ve sol kolunu kolayca tanımasına rağmen genelde ilkokula başlayıncaya kadar bilmedikleri bir şeydir.
Uzaysal Bilinç:
Uzaysal bilinç, üç boyutlu uzayı, içindeki objeleri tanımak ve onlara tepki verme yeteneğidir. Çevreye göre insanın vücudunun konumunun hissidir. Görsel bilinç, uzaysal bilincin kapsamı içindedir. Derinlik ve uzaklık algısı, biçim farkı ve görsel motor düzeni uzay bilincine katkıda bulunur. Hızlı hareket eden nesnelere dair algısal tahminler içeren uzaysal bilinç ve becerisel tepkiler çocukluk çağının son dönemlerine kadar pek değişmez. Bu yüzden eğitmenler ve antrenörler 8 yaşında ve daha küçük çocuklardan, düzgün fırlatılmış topu yakalamasını ve havada uçan bir topun doğru olarak gözlenmesini beklememelidir.
Ritmik Bilinç:
Bütün hareketlerimiz, uzaysal ve zamansal özelllik taşır. Yani hareketlerimiz uzayda bur zaman düzeni içinde gerçekleşir. İyi gelişmiş bir zaman bilinci olan çocuk, hareketleri koordine ve ritmik bir biçimde yapabilir. Ritmik bilinç, bütün koordine edilmiş hareketlerin temelidir. Çocukların günlük hayatlarında önemli bir rol oynar. Diğer bir bilinç ise, işitsel bilinçtir ki, bu ses ayrımı, sesin geldiği yeri belirleme, zamansal ve işitsel algıyı kapsar. Zaman içindeki seslerdeki değişimleri algılama ve ayırt etme yeteneği, ritmik bilincin önemli bir parçasıdır.
İlker KARABACAK
Çocuk Futbol Antrenörü
Hareket Bilinci:
Hareket bilinci,duygusal deneyimleri izlemek yorumlamak ve onlara diğru biçimde tepki vermeyi içerir. Vücut beş duyu organıyla bilgi alır. Algı, geçmiş deneyimleri kullanarak bu duygusal bilgiyi değerlendirir ve kararlar alınır, tepkiler verilir. Başka bir duygusal şekil çoğunlukla " 6 ncı His" olarak belirtilen "Kinestetik" bilinçtir. Vücudun dışında bilgi alan diğer duyuların çoğunun aksine, kinestetik duyu sistemi, iç mekanizmadan, sinirlerden, eklemlerden ve diğer iç bölgelerden bilgi alır. Bu bilgi, diğer duyularla elde edilen bilgilerle birleştirilir, hareket ve vücut duruşu şeklinde bir tepki üretir. Bu yüzden, hareket bilinci, çocuklar algısal bilinci değerlendirdikce gelişir.
Vücut Bilinci:
Vücut bilinci,vücudun kısımlarını ve birbirleriyle ilişkilerini doğru olarak tanımlamayı kapsar. Vücut bilinci aynı zamanda, vücudun kısımlarının kapasitelerini, sınırlarını ve hareketleri doğru ve etkili bir biçimde yapmayı da kapsar. Çevresel deneyimler, vücut bilincinin gelişmesine yardımcı olur. Vücut bilincinin bir uzantısı da "Yön" bilincidir. Bir çocuk sağ ve sol kolunu kolayca tanımasına rağmen genelde ilkokula başlayıncaya kadar bilmedikleri bir şeydir.
Uzaysal Bilinç:
Uzaysal bilinç, üç boyutlu uzayı, içindeki objeleri tanımak ve onlara tepki verme yeteneğidir. Çevreye göre insanın vücudunun konumunun hissidir. Görsel bilinç, uzaysal bilincin kapsamı içindedir. Derinlik ve uzaklık algısı, biçim farkı ve görsel motor düzeni uzay bilincine katkıda bulunur. Hızlı hareket eden nesnelere dair algısal tahminler içeren uzaysal bilinç ve becerisel tepkiler çocukluk çağının son dönemlerine kadar pek değişmez. Bu yüzden eğitmenler ve antrenörler 8 yaşında ve daha küçük çocuklardan, düzgün fırlatılmış topu yakalamasını ve havada uçan bir topun doğru olarak gözlenmesini beklememelidir.
Ritmik Bilinç:
Bütün hareketlerimiz, uzaysal ve zamansal özelllik taşır. Yani hareketlerimiz uzayda bur zaman düzeni içinde gerçekleşir. İyi gelişmiş bir zaman bilinci olan çocuk, hareketleri koordine ve ritmik bir biçimde yapabilir. Ritmik bilinç, bütün koordine edilmiş hareketlerin temelidir. Çocukların günlük hayatlarında önemli bir rol oynar. Diğer bir bilinç ise, işitsel bilinçtir ki, bu ses ayrımı, sesin geldiği yeri belirleme, zamansal ve işitsel algıyı kapsar. Zaman içindeki seslerdeki değişimleri algılama ve ayırt etme yeteneği, ritmik bilincin önemli bir parçasıdır.
İlker KARABACAK
Çocuk Futbol Antrenörü
Yorumlar
Yorum Gönder