Ana içeriğe atla

Çocuklarda Hareket,Vücut,Uzaysal ve Ritmik Bilincin Gelişimi

Çocuklar büyüdükçe, vücutlarının neler yapabileceğini, daha etkin bir biçimde nasıl hareket edeceklerini ve uygun tepkileri nasıl vereceklerini daha iyi anlarlar. Bu bilinçler geliştikçe, insan hareketleri konusunda daha usta olur.
  Hareket Bilinci:
  Hareket bilinci,duygusal deneyimleri izlemek yorumlamak ve onlara diğru biçimde tepki vermeyi içerir. Vücut beş duyu organıyla bilgi alır. Algı, geçmiş deneyimleri kullanarak bu duygusal bilgiyi değerlendirir ve kararlar alınır, tepkiler verilir. Başka bir duygusal şekil çoğunlukla " 6 ncı His" olarak belirtilen "Kinestetik" bilinçtir. Vücudun dışında bilgi alan diğer duyuların çoğunun aksine, kinestetik duyu sistemi, iç mekanizmadan, sinirlerden, eklemlerden ve diğer iç bölgelerden bilgi alır. Bu bilgi, diğer duyularla elde edilen bilgilerle birleştirilir, hareket ve vücut duruşu şeklinde bir tepki üretir. Bu yüzden, hareket bilinci, çocuklar algısal bilinci değerlendirdikce gelişir.
  Vücut Bilinci:
   Vücut bilinci,vücudun kısımlarını ve birbirleriyle ilişkilerini doğru olarak tanımlamayı kapsar. Vücut bilinci aynı zamanda, vücudun kısımlarının kapasitelerini, sınırlarını ve hareketleri doğru ve etkili bir biçimde yapmayı da kapsar. Çevresel deneyimler, vücut bilincinin gelişmesine yardımcı olur. Vücut bilincinin bir uzantısı da "Yön" bilincidir. Bir çocuk sağ ve sol kolunu kolayca tanımasına rağmen genelde ilkokula başlayıncaya kadar bilmedikleri bir şeydir.
  Uzaysal Bilinç:
  Uzaysal bilinç, üç boyutlu uzayı, içindeki objeleri tanımak ve onlara tepki verme yeteneğidir. Çevreye göre insanın vücudunun konumunun hissidir. Görsel bilinç, uzaysal bilincin kapsamı içindedir. Derinlik ve uzaklık algısı, biçim farkı ve görsel motor düzeni uzay bilincine katkıda bulunur. Hızlı hareket eden nesnelere dair algısal tahminler içeren uzaysal bilinç ve becerisel tepkiler çocukluk çağının son dönemlerine kadar pek değişmez. Bu yüzden eğitmenler ve antrenörler 8 yaşında ve daha küçük çocuklardan, düzgün fırlatılmış topu yakalamasını ve havada uçan bir topun doğru olarak  gözlenmesini beklememelidir.
  Ritmik Bilinç:
  Bütün hareketlerimiz, uzaysal ve zamansal özelllik taşır. Yani hareketlerimiz uzayda bur zaman düzeni içinde gerçekleşir. İyi gelişmiş bir zaman bilinci olan çocuk, hareketleri koordine ve ritmik bir biçimde yapabilir. Ritmik bilinç, bütün koordine edilmiş hareketlerin temelidir. Çocukların günlük hayatlarında önemli bir rol oynar. Diğer bir bilinç ise, işitsel bilinçtir ki, bu ses ayrımı, sesin geldiği yeri belirleme, zamansal ve işitsel algıyı kapsar. Zaman içindeki seslerdeki değişimleri algılama ve ayırt etme yeteneği, ritmik bilincin önemli bir parçasıdır.

İlker KARABACAK
Çocuk Futbol Antrenörü

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

FUTBOLDA TEMEL TEKNİKLER - 1

Futbolda teknikler iki başlık altında incelenebilir: A-Topsuz Yapılan Teknikler B-Topla beraber yapılan Teknikler TOPLA YAPILAN TEKNİKLER Topa vuruş Teknikleri Top Kontrol Teknikleri Dripling Teknikleri Aldatma Teknikleri Markaj Teknikleri Taç Atış Teknikleri Kaleci Teknikleri TOPSUZ YAPILAN TEKNİKLER Koşma Sıçrama Vücutla Sıkıştırma Yön Değiştirme            A- Topsuz Olarak Yapılan Teknikler:             Koşma:          Futbol oyununda koşma diğer yapılan hareketler içinde en önemlisidir. Oyuncu topla ya da topsuz olarak koşabilir. Eğer topla beraber mesafe katediyorsa buna dripling adı verilir. Topsuz olarak katedilen bir mesafe varsa adı topsuz koşudur. Oyuncuların koşarken ayaklarının yere sağlam basması gerektiği sözü futbol çevresinde sıkça söylenen bir sözdür. Futbolcular oyun alanında vücut ağırlıklarını her iki ayağ...

6-7-8 Yaş Futbola Özgü Temel Hareket Eğitimi

  TEMEL FUTBOL HAREKET EĞİTİMİ 1. Amaç 2. Kapsam 3. Anahtar Faktörler 4. Bölümler 5. Antrenman Planlaması 6. Yaş Gelişim Özellikleri 7. Hareket Eğitiminde Beceri Temaları 1.  AMAÇ:   Futbol eğitim çalışmalar öncesi temel hareket temaları baz alınarak tasarlanan bu eğitim, çocukların  kazanacağı faydaları başarılı bir şekilde futbola aktarmaları amaçlanmaktadır. 2. KAPSAM:   6-7-8 Yaş gurubunu kapsamaktadır. 3. ANAHTAR FAKTÖRLER:   Çalışmalar 7 ana faktör üzerinde yapılmaktadır. İçerisinde coşku barındıran, çocukların ilgisini çekebilecek düzeyde çalışmalar, Canlandırması kolay egzersizler, Çalışma öncesi ön bilgi ve çalışma sonrası geri bildirim alınması, ''Eğlenmeden Öğrenilmez'' felsefesine göre yaratıcılığın ön planda tutlması, Basit ve anlaşılır olma, Her çalışmanın farklı şekilde kurgulanması, Bulması ve Kullanılması kolay eğitim materyallerinin kullanılması.   4. BÖLÜMLER:      Temel hareket eğitim...

FABRİKAFUTBOL (U12) YILLIK ANTRENMAN PLANI VE ANTRENMAN PRENSİPLERİ