Ana içeriğe atla

FAİR PLAY VE İLETİŞİM

FAİR PLAY, İLETİŞİM VE ÇOCUK
   ''FAİR PLAY'' Kelimesi, sporun içinde yer alan yazılı veya yazılı olmayan etik ilkelerdir. Spor; barış, hoşgörü, eşitlik, disiplin, erdem, haz, hukuk, mutluluk, saygı ve sevgi gibi insan onuruna yakışır kavramları bünyesinde taşıdığı gibi; hüzün, keder, stres gibi yine insani özellik taşıyan kavramları da içeren bir etkinlik olarak, insanın bütün varlığını etkilemektedir. Fair Play kavramı en başta insan onuruna gösterilen saygının ifadesi olarak ortaya çıkmıştır, sporun her aşamasında ve her türünde hakça ve dürüstçe oyun oynamanın ahlaki ilkesi olarak kendini kabul ettirmiştir. Bu olgunun gelişim çizgisinin başlangıcı 15. yüzyılın ikinci yarısında İngiliz turnuva kurallarında centilmenlik dışı davranışlar için kullanılan ''foul play'' ifadesi olarak görülebilir. 16. yüzyıl sonlarına fırsat eşitliğini korumak ve şövalyece düşünüş tarzını göstermek anlamında William Shakspeare'de geçen Fair Play kavramı, spor diline 18.  yüzyılda girmiştir. 18. yüzyıl sonu, 19. yüzyıl başlarında İngiliz Kolejleri'nde kullanılmaya başlanan Fair Play kavramı, İngiliz öğrencilerinin takım içinde karşı tarafa saygı göstermesi ve dürüstçe mücadele ederek, yenilgiyi soğukkanlılıkla ve olgunlukla karşılanmasının öğrenilmesi amacını gütmekteydi. Fair Play genelde birbirine yakın olarak üç anlam taşımaktadır. Öncelikle ''iyi oyun'' anlamına gelecek şekilde kullanılmıştır. Sonraları ''iyi oyunu ortaya koyacak ruh hali ve sporcuya yakışan davranış biçimi'' şeklinde değerlendirilmiş ve son olarak ''iyi oyunu temin temin edebilmek için oyuna katılanların tümünün mutlak olarak yerine getirmek zorunda oldukları davranış biçimi olarak değerlendirilmiştir.
  İletişim ve Fair Play :
  Fair Play kelimesinin anlamıa baktığımızda temel olarak saygıyı, hoşgörüyü, centilmenliği, adaleti ve dürüstlüğü görmekteyiz. Spor sahalarında, genç ve çocuk sporcuların eğitiminde de  toplumsal alanda görmek istediğimiz bu davranışlar genç ve çocuk sporcular ile olan iletişimde en temel unsurlar olamalıdır.
  Doğru ve etkili bir iletişim eğitimci sıfatı ile görevinizde daha akılda kalıcı ve işinizde başarınızı en üst noktaya taşımakta yardımcı olur. Bunu sağlamanın ilk adımı ise ''Pozitif İletişimdir.'' Hiç kimse, negatif enerjinin olduğu bir yerde olmak istemez. Bu yüzden iletişimde karşısındakini utandırma, küçük düşürme ve cezalandırma, suçlama, tehdit gibi davranışlarda bulunmak yerine güler yüzlü, sabırlı, tutarlı, sevecen, dürüst ve anlayışlı olmak önemlidir.


  İletişim'de Fair Play anlayışında da sürekli vurguladığı saygı ve sevgi çerçevesinde iletişim kurmak, öfkeli konuşmamak veya öfke ile cevap vermemek kısaca öfkemizi kontrol etmek de oldukça önemlidir. Günümüzde günlük iletişimde insanlar çok kısa bir süre içerisinde öfkelenip, karşısındakilere farklı türde zararlar verebilmektedirler.Japonya'da çocuklara öfke kontrolü için çok basit bir yöntem öğretilir. ''Ne zaman öfke duyarsanız bununla ilgili hiçbir şey yapmayın, sadece derin nefes alın denir.'' Derin nefes öfkeyi nasıl yok eder? Bunun iki yolu vardır. Derin nefes almaya başlıyorsun, ama öfke belli bir nefes ritmine ihtiyaç duyar ve bu ritim olmadan öfkelenmek mümkün değildir. Öfkenin var olması için belirli bir ritimde veya kesik kesik nefes almak gerekir. Derin nefes alırsan öfkenin dışa vurması imkansızlaşır. Bilinçli olarak erin nefes alıyorsan, öfke kendini ifade edemez. 
                                    
  Günümüzün en büyük probleminden olan iletişimsizlik, şiddet, öfke ve tahammülsüzlük ancak küçük yaşta verilecek eğitimlerle çözüm bulunabilir. Karşımızdaki kişinin yaşı ne olursa olsun bizi anlayabileceği duruma ve anlayış düzeyine getirebilmek iletişimde önemli bir olgudur.Bu yüzden genç ve çocuk sporculara anlayacağı bir dil kullanmak çok önemlidir. Çocuklara Fair Play anlayışını anlatırken kullanılacak iletişim dilinde olumsuz ve kötü örneklerin mümkün olduğunca yer almaması gerekmektedir. Çocukların aklında olmayan bazı düşünce ve davranışların onlara gösterilmesi ve bilinç altına yerleştirilmesi, bu olumsuz hareketlerin gerçekleştirilme riskini ortaya çıkarabilir.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

FUTBOLDA TEMEL TEKNİKLER - 1

Futbolda teknikler iki başlık altında incelenebilir: A-Topsuz Yapılan Teknikler B-Topla beraber yapılan Teknikler TOPLA YAPILAN TEKNİKLER Topa vuruş Teknikleri Top Kontrol Teknikleri Dripling Teknikleri Aldatma Teknikleri Markaj Teknikleri Taç Atış Teknikleri Kaleci Teknikleri TOPSUZ YAPILAN TEKNİKLER Koşma Sıçrama Vücutla Sıkıştırma Yön Değiştirme            A- Topsuz Olarak Yapılan Teknikler:             Koşma:          Futbol oyununda koşma diğer yapılan hareketler içinde en önemlisidir. Oyuncu topla ya da topsuz olarak koşabilir. Eğer topla beraber mesafe katediyorsa buna dripling adı verilir. Topsuz olarak katedilen bir mesafe varsa adı topsuz koşudur. Oyuncuların koşarken ayaklarının yere sağlam basması gerektiği sözü futbol çevresinde sıkça söylenen bir sözdür. Futbolcular oyun alanında vücut ağırlıklarını her iki ayağ...

6-7-8 Yaş Futbola Özgü Temel Hareket Eğitimi

  TEMEL FUTBOL HAREKET EĞİTİMİ 1. Amaç 2. Kapsam 3. Anahtar Faktörler 4. Bölümler 5. Antrenman Planlaması 6. Yaş Gelişim Özellikleri 7. Hareket Eğitiminde Beceri Temaları 1.  AMAÇ:   Futbol eğitim çalışmalar öncesi temel hareket temaları baz alınarak tasarlanan bu eğitim, çocukların  kazanacağı faydaları başarılı bir şekilde futbola aktarmaları amaçlanmaktadır. 2. KAPSAM:   6-7-8 Yaş gurubunu kapsamaktadır. 3. ANAHTAR FAKTÖRLER:   Çalışmalar 7 ana faktör üzerinde yapılmaktadır. İçerisinde coşku barındıran, çocukların ilgisini çekebilecek düzeyde çalışmalar, Canlandırması kolay egzersizler, Çalışma öncesi ön bilgi ve çalışma sonrası geri bildirim alınması, ''Eğlenmeden Öğrenilmez'' felsefesine göre yaratıcılığın ön planda tutlması, Basit ve anlaşılır olma, Her çalışmanın farklı şekilde kurgulanması, Bulması ve Kullanılması kolay eğitim materyallerinin kullanılması.   4. BÖLÜMLER:      Temel hareket eğitim...

FABRİKAFUTBOL (U12) YILLIK ANTRENMAN PLANI VE ANTRENMAN PRENSİPLERİ