Çocuk ve gençlerde yapılacak futbol antrenmanının amacı, sistematik çok yönlü sağlam bir temel oluşturarak, bu temel üzerinde çocuğun sporsal verim yeteneğini geliştirmektir. Sporsal verimi oluşturan çok yönlü etkenler vardır. Bu çok yönlü etkenlerin gelişimine bağlı sporsal verimliliğe ulaşmak ve onu geliştirebilmek için çocuk ve gençleri yakından tanımak gerekir. Yetişkin çağlarda başarılı olarak futbol sporunu yapabilmek için çocukluk yaşlarından itibaren belirli öğrenim devrelerini yaşamış olmak gerekir. Uzun kapsamlı bir çalışma ve öğrenim sürecini içeren bu öğrenim devreleri ise çocuğun belirli biyolojik gelişim dönemlerinde gösterdiği karakteristik özelliklere göre belirlenir. Yani çocuğun doğduğundan itibaren her yaş döneminde bir takım karakteristik hareket özellikleri gösterir.
Her biyolojik yaşam döneminde insanın içinde bulunduğu yaşa göre hareket özellikleri vardır. Çeşitli yaşlarda verilmesi gereken eğitim ve öğretim amaçlarında bu hareket özelliklerine göre saptanması, planlanması gerekir. Çocuğun iskelet sistemindeki büyümelerin durulduğu, çocuğun öğrenim isteminin en yoğun olduğu, çocuğun "en ideal" öğrenim ,algılama, kavrama ve taklit dönemini içeren bu devrin çok iyi değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu yaş dönemi içerisinde ileride öğrenilmesi zor olan tüm koordinatif yetenekler ve futbolda başarıyı belirleyici en önemli etken olan "teknik" kolayca öğrenilip algılanabilir. "Teknik" konusundaki gecikme ve eksikliğin ileriki yaşlarda öğrenilmesi ve bu kaybın telafisi çok güçtür. Bütün bu anlatılanlardan yola çıkarak;
1. Yetişkin çağda başarılı olarak performans sporu yapmak isteyen kişilerin, çocukluk yaşlarından itibaren belirli gelişim dönemlerini yaşamaları gerekir. Uzun kapsamlı bir çalışma ve öğrenim süresini içeren bu gelişim dönemi geniş ve uzun süreli olarak planlanmalıdır.
2. Çocukluk ve gençlik yaşlarında yaptırılacak futbol antrenmanları kısa süreli başarı değil, bilhassa uzun vadeli ve kalıcı başarıları amaçlamalıdır. Bu yaşlarda yapılacak çalışmaların yetişkinlerde olduğu gibi gelecek maçları kazanmaya yönelik kısa vadeli olmamalıdır. Bu çalışmalar çocuğun bireysel gelişim özelliklerine göre ve bunları en iyi şekilde geliştirecek şekilde yönlendirilmelidir.
3. Çok yönlü ve doğru planlanmış sporsal antrenman çocukların gelişimleri olumlu olarak etkiler. Buna karşın tek yönlü bir özelleşmeye gidilerek yapılan çalışmalar sporsal verimin özelliklerine ulaşmamış ve bunları geliştirmemiş oluruz.
Çocuk ve gençlerin antrenmanlarının sistematik planlanmasında, çalıştığımız çocuk ve gençlerin içinde bulundukları yaş gruplarının biyolojik ve psikolojik gelişim özelliklerini de dikkate almalı ve beraber düşünülmelidir.
İlker KARABACAK
Çocuk Futbol Antrenörü
Her biyolojik yaşam döneminde insanın içinde bulunduğu yaşa göre hareket özellikleri vardır. Çeşitli yaşlarda verilmesi gereken eğitim ve öğretim amaçlarında bu hareket özelliklerine göre saptanması, planlanması gerekir. Çocuğun iskelet sistemindeki büyümelerin durulduğu, çocuğun öğrenim isteminin en yoğun olduğu, çocuğun "en ideal" öğrenim ,algılama, kavrama ve taklit dönemini içeren bu devrin çok iyi değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu yaş dönemi içerisinde ileride öğrenilmesi zor olan tüm koordinatif yetenekler ve futbolda başarıyı belirleyici en önemli etken olan "teknik" kolayca öğrenilip algılanabilir. "Teknik" konusundaki gecikme ve eksikliğin ileriki yaşlarda öğrenilmesi ve bu kaybın telafisi çok güçtür. Bütün bu anlatılanlardan yola çıkarak;
1. Yetişkin çağda başarılı olarak performans sporu yapmak isteyen kişilerin, çocukluk yaşlarından itibaren belirli gelişim dönemlerini yaşamaları gerekir. Uzun kapsamlı bir çalışma ve öğrenim süresini içeren bu gelişim dönemi geniş ve uzun süreli olarak planlanmalıdır.
2. Çocukluk ve gençlik yaşlarında yaptırılacak futbol antrenmanları kısa süreli başarı değil, bilhassa uzun vadeli ve kalıcı başarıları amaçlamalıdır. Bu yaşlarda yapılacak çalışmaların yetişkinlerde olduğu gibi gelecek maçları kazanmaya yönelik kısa vadeli olmamalıdır. Bu çalışmalar çocuğun bireysel gelişim özelliklerine göre ve bunları en iyi şekilde geliştirecek şekilde yönlendirilmelidir.
3. Çok yönlü ve doğru planlanmış sporsal antrenman çocukların gelişimleri olumlu olarak etkiler. Buna karşın tek yönlü bir özelleşmeye gidilerek yapılan çalışmalar sporsal verimin özelliklerine ulaşmamış ve bunları geliştirmemiş oluruz.
Çocuk ve gençlerin antrenmanlarının sistematik planlanmasında, çalıştığımız çocuk ve gençlerin içinde bulundukları yaş gruplarının biyolojik ve psikolojik gelişim özelliklerini de dikkate almalı ve beraber düşünülmelidir.
İlker KARABACAK
Çocuk Futbol Antrenörü
Yorumlar
Yorum Gönder